Selkeää ja tehokasta asiakashankintaa

Arvoloikka® – asiakashankinta

Tuntuuko asiakashankinta arpapeliltä?

Kasvu sakkaa, tavoitteet eivät toteudu ja rahaa palaa. Markkinointi luo sisältöjä ja puskee kampanjoita. Myynti joko odottaa liidejä tai juoksee sattumanvaraisesti. Tekemisestä puuttuu punainen lanka ja mikä pahinta, myynti eikä markkinointi puhu samaa kieltä. Yhteistä päämäärää ei ole, vaan molemmat toimivat itsenäisesti. 

Näin ei voi jatkua. Haluat hallinnan hyppysiin, tehoa toimenpiteisiin ja tuhlaus tyrehtymään. 

Ensimmäinen tehtävä on laittaa positiointi ja arvolupaukset kuntoon. Kun vahva positio on löytynyt, seuraava haaste on viedä tämä asiakashankinnan arkeen systemaattisesti ja koko ostoprosessi huomioiden.

Onnistuneen asiakashankinnan 3 komponenttia

Ostaminen on muuttunut pysyvästi. Digitaalisessa maailmassa asiakkaat tekevät itsenäisesti suurimman osan ostoprosessista. He etsivät tietoa verkosta ja kysyvät suosituksia verkostoiltaan. Myyjä ei ole enää asiakkaiden tärkein tiedonlähde, vaan myynti liittyy keskusteluun paljon myöhemmin kuin mitä ollaan totuttu.  

Kun myynnin ja markkinoinnin rajat hälvenevät, on järkevintä puhua asiakashankinnasta kokonaisuutena. Tärkeintä ei ole, kenelle kunnia kuuluu, vaan se, että asiakas ostaa ja laskutus pyörii.

Onnistunut asiakashankinta tarvitsee 3 komponenttia: yhteinen tarina, yhteinen suunnitelma ja konkreettisia toimenpiteitä. 

1. Yhteinen tarina

Tarina toimii sisäisesti ja ulkoisesti: tarina on helppo ymmärtää, se imaisee mukaan ja sitä on mukava kertoa eteenpäin. Myyntitarina ei ole mikään lapsellinen satu, vaan se on keino kertoa luontevasti asiakkaan ongelmista, tavoitteista ja ratkaisuista erottuvalla ja ymmärrettävällä tavalla. Se rakennetta voidaan toistaa kaikkialla. 

Jos haluat esimerkin tarinasta, tämä sivu on myyntitarina!

2. Yhteinen asiakashankintasuunnitelma

Tutkimus on osoittanut, että kirjallinen markkinointisuunnitelma lisää onnistumisen todennäköisyyttä 331 %. Todennäköisyys kasvaa entisestään, jos myyntikin on huomioitu. 

Suunnitelma pakottaa priorisoimaan ja perustelemaan ratkaisuja, se helpottaa resurssointia, se vähentää häröilyä ja lisää systemaattisuutta, se vähentää häröilyä ja unohduksia ja varmistaa budjetissa pysymisen. Ennen kaikkea se koko asiakashankinnalle yhteinen toimintaohje, mitä yhdessä noudatetaan. 

3. Käytännön toimenpiteitä

Suunnitelma on vain paperia, jos sitä ei toteuteta. Jotta varmistetaan suunnitelman toteutuminen, pitää olla konkreettisia keinoja käytössä. 

Oikeilla sovellutuksilla suunnitelma muuttuu toiminnaksi:

  • 📝 Mainostekstit, jotka herättävät heti asiakkaan kiinnostuksen

  • 🤝 Tarina mitä hyödyntää social sellingia tehdessä

  • 📧 Sähköpostikampanja joka lisää tietoisuutta

  • 🌐 Laskeutumissivu, joka muuttaa kävijät liideiksi 

  • 💼 Myyntipresentaatio, joka tekee liideistä asiakkaita.

Kaikki toimenpiteet sisältävät yhteisen tarinan, ja niiden toteuttamisesta ja vastuuhenkilöistä on sovittu suunnitelmassa. 

Olen nähnyt tämän liian monta kertaa

Yritykset juuttuvat paikalleen, koska myynnin ja markkinoinnin hännän veto vie kaistaa ja huomion kasvusta. Ilman yhteistä asiakasymmärrystä ja suunnitelmaa toimenpiteet jäävät irrallisiksi, ja asiakashankinta muuttuu arvauspeliksi.

Olen itse ollut sekä myynnin että markkinoinnin johdossa ja kokenut tämän haasteen käytännössä. Usein vasta kriisit ja vaikeat markkinatilanteet pakottavat tiimit saman pöydän ääreen. Mutta kun tämä tapahtuu, tulokset ovat poikkeuksetta vaikuttavia:

  • Lämpimiä liidejä

  • Klousattuja kauppoja

  • Karsittuja kuluja

  • Kestävää kasvua

Kun myynti ja markkinointi pelaavat yhtenä asiakashankintajoukkueena, tuloksia tulee ja kasvu käynnistyy. 

3 askelta asiakashankinnan tehostumiseen

25 vuoden urani aikana olen luonut satoja markkinointistrategioita, myyntiprosesseja ja asiakashankintasuunnitelmia, niin itselleni kuin asiakkailleni, monimutkaisista yksinkertaisiin. 

Onnistumisen kannalta tärkein on selkeys ja toteutettavuus: kaikkien pitää ymmärtää mistä on kyse ja ylimääräinen on karsittu. Liian moni suunnitelma on utopistinen unelma, jonka toteuttamiseen ei yksinkertaisesti ole resursseja. Tässä ei ole mitään järkeä.

1. Tilannekartoitus

Miten myynti ja markkinointia on nyt tehty:

🔍 Käydään läpi liiketoiminta-, myynti-, ja markkinointistrategiat ym.

🔍 Analysoidaan nykyisten toimenpiteiden vaikutuksia

🔍 Tutustutaan positioon ja arvolupauksiin

🔍 Tunnistetaan haasteet ja pullonkaulat

🔍 Määritellään tärkeimmät asiakassegmentit ja tuotteet

2. Tehokas Workshop

Asiakasymmärrys askeleiksi:

💡 Syvennytään asiakkaan ostoprosessiin

💡 Ymmärretään asiakkaan panokset, ajattelu ja motiivit

💡 Asetetaan asiakashankinnan tavoitteet

💡 Tehdään toteutettavia toimenpiteitä

💡 Määritellään onnistumisen mittarit

💡Huomioidaan resurssit: raha, henkilöt ja aika

3. Valmis suunnitelma ja materiaalit

Pääset heti asiakashankintahommiin:

🚀 Kirjallinen asiakashankintasuunnitelma sisältäen tavoitteet, mittarit ja toimenpiteet

🚀 Asiakashankintatarina, joka lisää kauppaa

🚀 Myyntipresentaation runko

🚀 Valmis sähköpostikampanja: 5 – 10 sähköpostia

🚀 Laskeutumissivun ehdotus (tarina verkkoon konvertoitumaan)

🚀  1–3 kpl valmiita mainostekstejä

🚀  Ehdotuksia ladattavasta oppaasta ja muista sisällöistä (5 – 10 kpl)

Konsulttikalvot, kädenheiluttelut ja perävalotakuut eivät enää riitä. Tarvitaan konkretiaa ja käytännönläheisiä toteutettavia toimenpiteitä.

Saat suunnitelman, mikä laittaa myynnin ja markkinoinnin toimimaan yhteen sekä käyttövalmiita materiaaleja, joilla voit heti aloittaa toteutus.

Tuplatyytyväisyystakuu!

  • Jos workshop ei vastaa odotuksia, palautan ennakkomaksun ja kätellään hyvässä hengessä.

  • Tarina hiotaan, kunnes olet tyytyväinen lopputulokseen.

Minkä kokoinen investointi tarvitaan?

Asiakashankintasuunnitelman laatiminen on merkittävä panostus, jonka avulla kasvukäyrä kääntyy koilliseen.

Arvoloikka® – Asiakashankinta investointikustannus on 4 490 € + alv.

Hinta sisältää työn yhdelle asiakassegmentille / liiketoiminta-alueelle. Huom! Asiakassegmenttina voi toimia myös työnhakijat, jos rekrytointi on kriittistä.

Lisäsegmentin kustannus on 2 990 € + alv.

Etukäteisedellytyksenä on tunnistettu positio ja sitä tukeva viestit, sillä nämä toimivat asiakashankintasuunnitelman kivijalkana. Jos nämä eivät ole kunnossa, tutustu Arvoloikka™ – Positiointi -tuotteeseen. Se on tärkein ensiaskel kohti parempaa asiakashankintaa.

Tarjous: 

Jos olet ostanut Arvoloikka® – Positiointi -tuotteen viimeisen 12 kuukauden aikana, saat 1 000 € alennuksen.

Kun asiakashankintastrategia on kunnossa, kaikki muuttuu helpommaksi ja tehokkaammaksi.

  • Kaikki asiakashankinnan toimenpiteet tukevat toisiaan – mainonta, myyntisähköpostit, verkkosivusto ja asiakaskohtaamiset rakentavat samaa kokonaisuutta.

  • Asiakashankinta on systemaattista ja ennustettavaa – kaikki tietävät, mitä tehdään ja miksi.

  • Myynti ja markkinointi puhuvat samaa kieltä – yhteinen tarina ja viestit takaavat, että asiakas saa saman asiakaskokemuksen joka kanavassa.

  • Tavoitetaan oikeat asiakkaat – inbound- ja outbound-toimenpiteet tukevat toisiaan ja tuovat laadukkaita liidejä.

  • Rahaa säästyy valtavasti – markkinointi kohdistuu oikein ja myynti ei jahtaa vääriä asiakkaita.

  • Kasvu ei jää pelkäksi tavoitteeksi – selkeää suunnitelmaaa on helppo seurata ja toteuttaa.

Haluatko tehoa ja tuloksia?

Aloita matka tänään

Ensimmäisessä tapaamisessa käymme läpi nykytilaa ja miltä näyttää parempi huominen. Saat näkemyksiä ja neuvoja ilman sitoutumista. Otan asiakkaiksi vain yrityksiä, joita voin auttaa. 

Jos lykkäät päätöstä:

  • Kasvu jää suunnitelmaksi

  • Asiakashankinta jatkuu sattumanvaraisena ja tehottomana.

  • Markkinointi ja myynti vetävät eri suuntiin, vievät tehoa toisiltaan ja jopa kilpailevat keskenään.

  • Resursseja palaa, mutta tulokset ovat laihat.

  • Kilpailijat rakentavat määrätietoisesti etumatkaa ja vievät asiakkaat. 

Varaa keskustelu ja selvitetään, miten rakennamme asiakashankinnan toimivaksi kokonaisuudeksi.

Kokemuksia ja kommentteja

“Karl on huippuammattilainen, joka auttoi meitä luomaan tehokkaan asiakashankintastrategian ja kirkastamaan tavoitteemme.

Hänen asiantuntemuksensa ja selkeä näkemyksensä ovat olleet arvokas tuki liiketoimintamme kehittämisessä. Suosittelen lämpimästi!”

Petteri Malinen, Co-founder, Poweresta

“Startup-yrityksemme oli lanseeraamassa mobiiliapplikaatiota Suomen markkinoille ja markkinointistrategiamme oli erittäin puutteellinen.

Kaitsun kanssa sparrailu ja ajatusten pallottelu auttoi meitä luomaan luonnollisen ja samalla järkevän tavan markkinoida applikaatiota.”

Kimi Siefen, Founder, Lainappi Oy

“En lähtökohtaisesti tykkää työskennellä konsulttien kanssa. Siinä kohtaa helposti kaksi huonoa lähtökohtaa: Ei itse pysty (osaaminen, aika), sekä konsultin kyky ymmärtää tarpeeksi (nopeasti) oman tarpeeni kontekstia.

Kaitsun kanssa tätä ongelmaa ei ole lähes 10v kestäneen yhteistyön aikana ollut koskaan. Mies tekee läksynsä, ja prosessointiteho riittää palauttamaan oikeita ratkaisuja. Karismaattinen ja itsevarma olemus pitää huolen että työpajat eivät tunnu pakolliselta pahalta, vaan kellontarkasti ohjatulta mutta samalla mukavan kepeältä työskentelyltä. Lopputulos on antanut aina oikean suunnan seuraaville askelille.”

Mikko Matikka, Co-founder, Brella Oy

FAQs

  • Positiointi vastaa kysmykseen: mitä viestitään.
    Asiakashankinta vastaa kysymykseen: miten viestitään ja missä viestitään. 

    Molemmissa on konkreettisia lopputuloksia luvassa, mutta Arvoloikka™ – Asiakashankinta vie tuotokset pidemmälle. Positiointi arvolupausten päälle rakennetaan myyntitarina ja tätä tarinaa viedään käytäntöön kuten sähköposteihin, mainoksiin, verkkosivustolle ja myyntipresentaatioon.

  • Voin jättää konkretiat väliin, totta kai. Mutta suunnitelman noudattaminen vaatii silloin sinulta enemmän työtä. En suosittele, sillä olen nähnyt, miten erinomainen ja innostava suunnitelma muuttuu ahdistavaksi arjen möröksi, kun sitä ei saada käyntiin. 

    Todennäköisesti haluat tietää tämän rahansäästömielessä. Ilman hörsteitä Arvoloikka™ – Asiakashankinta on 3 490 € + alv ja hintaan sisältyy kirjallinen suunnitelma ja asiakashankintatarina.