Miksi positiointi on liiketoiminnan kivijalka

Olet sijoittanut satoja tunteja ja tuhansia euroja verkkosivustoon, myyntitoimenpiteisiin ja markkinointiaktiviteetteihin. Kaikki on viimeisen päällä ja näyttää hyvältä – mutta silti asiakkaat eivät tartu tarpeeksi tarjoamaan. Jostakin syytä he eivät ymmärrä heti, miksi juuri sinä olisit paras valinta heille ja miten sinä voit ratkoa heidän ongelmat. 

Hyvin monesti tarvitaan vain pieni muutos, että tilanne kääntyy päälaelleen. Asiakkaille täytyy kyetä kertomaa, mitä arvoa sinä tuotat ja miten erotut edukseen muista vaihtoehdoistamiten positioidut markkinassa

PK-yritykselle positiointi (termi asemointi on myöskin käytössä), on koko liiketoiminnan ytimessä, sillä se on kaiken läpäisevä strateginen elementti. Mutta se ei jää pelkäksi sisäiseksi päätökseksi, vaan positioinnin täytyy näkyä ulospäin viesteinä, tarinoina ja toimenpiteinä. Kun kommunikointi on kunnossa, asiakas ymmärtää heti, miksi valita juuri sinut. Kun positiointi ontuu, asiakas valitsee jonkun muun – usein sen, jonka viesti on helpompi ymmärtää ja arvo paremmin esillä.

Olen nähnyt, miten vahva positiointi on pelastanut yrityksiä kilpailun kourista ja kiihdyttänyt kasvua vaikeimmillakin markkinoilla. Olen myös nähnyt, miten heikosti mietitty positio voi jättää muuten loistavan tuotteen marginaaliin ja hintakilpailun armoille.

Tutkimusten mukaan vahvasti positioituneet PK-yritykset kasvavat nopeammin ja kannattavammin kuin ne, joilla ei ole selkeää strategista linjaa (Verreynne & Meyer 2011; Crespo et al. 2020) – erilaistumisstrategia on usein ratkaiseva menestystekijä. Kun asiakas ymmärtää heti, miten yritys ratkaisee juuri hänen ongelmansa paremmin kuin muut, ostopäätös syntyy nopeammin ja asiakkuudesta tulee kannattavampi.

Positiointi ei ole vain markkinointia tai brändiä, se on oleellinen osa PK-yrityksen liiketoimintastrategiaa. Se ohjaa kaikkea tekemistä: kenelle myyt, miten myyt, miten tuotteesi tai palvelusi eroaa kilpailijoista ja millä viestillä saat asiakkaan kiinnostumaan ja luottamaan sinuun.

Tässä blogisarjassa sukellan syvälle siihen, mitä positiointi todella on ja miksi se on elintärkeää erityisesti PK-yrityksille, joilla on rajalliset resurssit, mutta kovat tavoitteet. Kerron myös, miten rakennat voittavan position käytännössä – sellaisen, joka tuo asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa.

Aloitetaan perusteista, eli mitä positiointi on.

Lue myös muut blogisarjan osat:

Mitä positiointi on?

Miksi positiointi toimii? Koska evoluutiopsykologia ohjaa meitä

Mitä eroa on positionnilla ja brändillä?


Tarvitsetko heti apua positioinnissa etkä ehdi tekstejä lukemaan?

Päivitä heti positio ja aloita kasvu.


Edellinen
Edellinen

Miksi positiointi ratkaisee liiketoiminnan onnistumisen

Seuraava
Seuraava

Mitä positiointi on?